عناوین این صفحه
کد خبر: ۱۹۹۵۴
آسمان شیراز تا کی منتظر پروازهای سپهران بماند؟

فرود ایرلاین بومی فارس روی باند بی خبری

حسین سلطانی-سرویس گزارش
راه اندازی یک شرکت هواپیمایی بومی در شیراز، چند سال پیش توسط یکی از نمایندگان مردم این شهر در مجلس مطرح شد اما چندان پیگیری نشد تا این که با برکناری کاپیتان نصرفرد در اواخر سال ۹۱ از مدیریت شرکت هواپیمایی آسمان جنوب و رو به افول گذاشتن این ایرلاین باسابقه و خوشنام و تقریبا بومی فارس، بار دیگر ایجاد یک شرکت هواپیمایی بومی دیگر در استان، بر سر زبان ها افتاد.
هر چه زمان به پیش رفت، شرکت آسمان که با نام شیراز شناخته می شود، از آن دوران شکوفایی و رونق همیشگی فاصله می گرفت، کمیت و کیفیت خدمات این ایرلاین قدیمی، هر روز نسبت به دیروز افت می کرد. همین موضوع سبب شده بود تا برخی مسئولین استان از جمله بعضی نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی نسبت به ضعف مدیریت و از دست رفتن بازار این شرکت هشدار بدهند. اما شرکت آسمان دیگر آن آسمان سابق نشد. این امر، مسئولین استان را گرچه بخاطر فاصله گرفتن این ایرلاین از روزهای خوب، نگران می کرد اما انگیزه آن ها را برای پیگیری یک شرکت هواپیمایی بومی، تقویت می نمود.
اوایل سال ۹۳، با توافق برخی مسئولین استان، قرار شد مجموعه‌های بومی استان از جمله سازمان همیاری شهرداری و اصناف درصدی از سهام شرکت هواپیمایی بومی استان فارس را بپذیرند که مقدمات کار هم انجام و شرکت ثبت شد. در خردادماه همان سال، قادری نماینده شیراز در مجلس از آمادگی حداقل ۱۱ شرکت برای سهامداری شرکت هواپیمایی بومی استان فارس خبر داد و گفت: باید هرچه سریع ‌تر برای ثبت شرکت با سرمایه یک میلیارد تومان اقدام شود. او گفت: باید در اولین فرصت در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله ایمانی، استاندار، نمایندگان فارس و شورای شهر شیراز از سرمایه‌ گذاران بالقوه دعوت شود و از لحاظ پشتیبانی ‌های سیاسی برای تأسیس چنین شرکتی به آن‌ها اطمینان داده شود.
مدتی بعد این جلسه تشکیل شد و استاندار وقت فارس از وجود عزم جدی برای راه اندازی یک شرکت هواپیمایی بومی در این استان خبرداد.
سید محمد احمدی در جلسه بررسی روند پیشرفت مراحل تأسیس شرکت هواپیمایی در استان فارس، گفت: فارس با داشتن تعداد قابل توجهی فرودگاه و جاذبه های مختلف از جمله‌ پزشکی، گردشگری، طبیعی، صنعتی نیازمند یک شرکت هواپیمایی برای توسعه اشتغال و ایجاد درآمد‌های پایدار است.  احمدی با بیان اینکه راه اندازی این شرکت می‌تواند عقب ماندگی‌های فارس در بخش‌های مختلف را برطرف کند، از همدلی و همگرایی موجود در استان برای ایجاد این شرکت قدردانی و اضافه کرد: با عزم ایجاد شده به راه‌اندازی شرکت هواپیمایی در فارس امیدوار هستیم.
چند روز بعد، هوشنگ عشایری مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان اما در قامت یکی از مخالفان این ایرلاین گفت: با راه‌اندازی ایرلاین ‌های استانی مخالف هستم چراکه راه‌اندازی یك شركت به ‌نام فارس ایرلاین نمی ‌تواند كمكی به توسعه استان كند؛ اکنون ایران ایر با بیش از ۵۵ هواپیما، ماهان با ۴۵هواپیما، آسمان با بیش از ۳۵ هواپیما و تابان با بیش از ۲۶ هواپیما در كشور فعالیت می‌كنند و شركت ‌هایی نظیر كیش‌ ایر و قشم ایر با چند هواپیما و در نهایت هواپیمایی سپاهان اصفهان با یك هواپیمای ملخی فعال هستند. وی تصریح کرد: نمی‌دانم برای افرادی كه به ‌دنبال ایجاد ایرلاین هستند منافعی دارد یا نه اما یقینا منفعتی باید داشته باشد وگرنه اصلا این طرح دنبال نمی‌شد. در اوایل کار، علی رغم همه امیدواری ها برای ایجاد یک شرکت هواپیمایی بومی در استان، مخالفت برخی مدیران کل در استان، نماینده ها و کمبود اعتبارات، شکل گیری این شرکت را تهدید می کرد. محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم در مجلس که یکی از افراد پیگیر راه اندازی این ایرلاین محسوب می شود، ۱۷ تیرماه ۹۳، در اظهاراتی که نشان می داد، خاطرش از شکل گیری این شرکت، جمع است، گفت: ایرلاین فارس از دو ماه دیگر با ۵ هواپیما راه می افتد. وی تأکید کرد: «چه عده ای خوششان بیاید چه نیاید فارس صاحب ایرلاین بومی شده است».
کمتر از ۲۰ روز بعد، احمدرضا دستغیب دیگر نماینده شیراز که تا آن زمان مخالفت خود را با ایجاد این شرکت، علنی نکرده بود، با کنایه گفت: با هواپیماهای اجاره ای نمی توان ایرلاین بومی ایجاد کرد. وی تصریح کرد: بهترین راه توسعه فارس در صنعت حمل و نقل هوایی احیای شرکت هواپیمایی آسمان منطقه جنوب است.
چند ماه بعد(آبان ماه ۹۳)، محمدرضا رضایی عضو کمیسیون عمران مجلس که پیشتر، برای راه اندازی ایرلاین بومی در فارس وعده ۲ ماهه داده بود، در اظهاراتی از سر یاس و ناامیدی گفت: مقدمات ایجاد ایرلاین بومی در این استان فراهم شده و مجوزهای آن گرفته شده است، اما متاسفانه در تأمین اعتبارات خرید هواپیما با مشکل روبرو شده‌ایم که باید در جهت رفع مشکل تأمین مالی، کنسرسیومی شکل بگیرد تا امکان تأمین منابع مالی آن فراهم شود.
در حالی که تمام تلاش ها برای شکل گیری یک شرکت هواپیمایی بومی در فارس، با بن بست فاصله ای نداشت، یک سرمایه گذار شیرازی متقبل شد که مستقل از مجموعه ذکر شده(سازمان همیاری شهرداری و اصناف) شرکت هواپیمایی بومی سپهران را تاسیس کند. این شرکت سرانجام با مدیر عاملی گل محمدی رییس سابق حراست کشوری و ایلخانی مدیر عامل سابق شرکت فرودگاههای کشور به عنوان رییس هییت مدیره و با سرمایه گذاری آقایان فهندژ تشکیل شد و آذرماه سال گذشته، مدیرعامل هواپیمایی سپهران با اعلام آغاز به کار این ایرلاین از دی ماه گفت: «براساس برنامه ریزی انجام شده تا دو سال آینده تعداد ناوگان سپهران به ۱۷ فروند هواپیمای بوئینگ افزایش می یابد.» علی گل محمدی افزود: «براساس طرحی که شرکت سپهران دارد قرارداد خرید ۹ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ امضا شده که از این تعداد در فاز نخست ۵ فروند وارد کشور می شود. وی با بیان این ‌که بیس کاری ما در فرودگاه شیراز خواهد بود، اظهار کرد:‌ با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته با موافقت اصولی سازمان هواپیمایی مجوز بهره‌برداری مطابق استانداردهای بین‌المللی در حال اخذ است و پیش‌بینی می‌کنیم تا نیمه اول آذرماه تمام مجوزهای لازم را دریافت کنیم. آن چه در عمل اتفاق افتاده اما تنها استقرار یک فروند هواپیما در فرودگاه شیراز است و خبری از فعالیت یک ایرلاین بومی در استان فارس نیست و مجموعه شرکت آسمان نیز کماکان با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می کند. تقریبا ۵ ماه است دیگر از شرکت هواپیمایی سپهران، هیچ خبری در دسترس نیست و هیچ کسی از مسئولین و نماینده های پیگیر راه اندازی این ایرلاین در استان فارس، در این باره اظهار نظری نکرده اند. براستی حمایت و احیاء مجدد شرکت هواپیمایی آسمان آسانتر و کم هزینه تر است یا راه اندازی یک ایرلاین جدید؟!

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۵/۲/۱۸ -  شماره 5281
جستجو
جستجو
بالای صفحه