قصه تأثیری ژرف در روان، زبان، رفتار و شخصیت کودک بر جا می گذارد. برخی از تأثیرات قصه در کودکان عبارتند از : ۱ ـ انتقال مفاهیم ۲ ـ انتقال ارزشها ۳ ـ اصلاح رفتارها ۴ ـ تقویت خلاقیت ۵ ـ زبان آموزی ۶ ـ تقویت حس کنجکاوی ۷ ـ تعامل اجتماعی ۸ ـ پیوند فرهنگی ۹ ـ پرورش قدرت تخیل. هر قصه ای را نباید برای کودکان تجویز کرد. قصه های کودکان باید همخوان با احساسات و علاقه ها و فضای کودکانه باشد. باید دارای ساخت داستانی مناسب کودکان باشد. قصه نباید طولانی و ملالآور باشد. قصه ی کودک نباید پیچیده، دارای شخصیت های متعدد، حوادث تو در تو و مبهم باشد. ظرفیت روانی مخاطب و ظرفیت زمانی در انتخاب قصه باید مورد توجه باشد. همخوانی فرهنگی در قصه ها و گزینش آنان مورد توجه باشد. قصه نباید لو برود و کودک انتهای آنرا حدس بزند. قصه هایی که بهجای تأثیر مثبت، رفتارهایی منفی را در کودک دامن می زنند نباید انتخاب شوند. روشهای متداول قصه گویی عبارتند از : ۱ قصه خوانی که در این روش قصه گو متن قصه را در دست می گیرد و شروع به گفتن آن می کند ۲ ـ قصه گویی ساده که با استفاده از حافظه قصه گو که تکیه گاه اصلی اوست انجام می گیردد. ۳ ـ قصه گویی همراه با پرده خوانی که قصه گو از تصاویر، تابلوها یا اسلاید ها همراه با جریان قصه گویی استفاده می کند. ۴ ـ قصه گویی همراه با تقلید صدا به ویژه قصهها حیوانات استفاده از صداها مختلف که تمرین و تسلط فروان می طلبد ۵ ـ قصه گویی همراه با تقلید حرکات که با استفاده از ابزارها و امکانات و اندام های بدن صورت می گیرد. تقلید حرکات به دو گونه است: یکی تقلید حرکات بدون تقلید صدا و دومی تقلید حرکات همراه با تقلید صدا ۶ ـ قصه گویی همراه با بازیگران که این شیوه به تئاتر نزدیک می شود.
.الهام معطری، دبستان معارف ۱، ناحیه ۲ شیراز