تنظیم زمان بندی برای مطالعه برای یک دانش آموز بسته به سن و مقطع تحصیلی که دانشآموز در آن قرار دارد انجام می شود و در زمان سال تحصیلی قرار نیست که دانش آموز فقط درس بخواند. خیلی از مواقع والدین خودشان اضطراب دارند و اضطراب آنها زمانی کم می شود که ببینند فرزندشان کتاب به دست در حال مطالعه است؛ پس والدین باید اضطراب خودشان را بشناسند و آن را کنترل نمایند و اگر زیاد است برای آن برنامه ریزی کنند. درس خواندن بخشی از زندگی بچه هاست و طبیعی است که هر چه مقطع پایین تر باشد بخش کوچکی از زندگی بچه ها را تشکیل می دهد و بچه ها در کنارش بازی، تفریح و کلاسهای ورزشی را باید داشته باشند و رفت و آمدهای خانوادگی باید برپا باشد و بچه درس هم بخواند. البته باید گفت که با توجه به تفاوت های فردی و بهره هوشی بچه ها زمان بندی برای تحصیل در خانه ممکن است متفاوت باشد و ممکن است بچه ای نیم ساعت بیشتر احتیاج نداشته باشد که مطالعه کند و یک بچه ممکن است به ۳ ساعت مطالعه نیاز داشته باشد؛ پس بایستی در مورد هدایت تحصیلی و موقعیت های تحصیلی، تفاوت های فردی و بهخصوص بهره هوشی دانش آموزان را هم درنظر بگیریم. تعادل برقرار کردن بین بازی، تلویزیون نگاه کردن، غذا خوردن، استراحت کردن و درس خواندن یک امر مهم در دانش آموزان است که این امر باید در دانش آموزان کلاس اولی با تمرکز بیشتری انجام شود و باید متوجه باشد که برای درس خواندن هم قوانینی در منزل وجود دارد؛ پس والدین بهخصوص مادرها وقتی بچهها وارد مدرسه می شوند و هفت سال بیشتر ندارند در کنار آن ها هستند و در برنامه ریزی به فرزندشان کمک کنند و این خیلی خوب است که از همان روزهای اول در منزل زمانی برای انجام تکالیف مشخص و مقرر شود و مادر می تواند این کار را به خوبی انجام دهد و بهتر است که این عمل با همکاری و هماهنگی معلم مدرسه صورت پذیرد. برای این که در سال های ابتدایی خوشبختانه مقام معلم همان جایست که باید باشد و دانش آموزان حرف های معلم خود را خیلی بیشتر گوش می کنند تا حرف های والدین را و بهترین توصیه به مادران عزیز این است که از همان روزهای ول در کنار دانش آموزان باشند.
.زهرا الهیاری مهرآبادی، هنرستان قدس، ناحیه یک شیراز