عناوین این صفحه
کد خبر: ۳۰۲۳۱

روابط انسانی در مدارس

 از وظایف مهم مدیران در مدارس توجه به روابط انسانی میان خود و سایر عناصر است و پر واضح است که موفقیت یک مدیر، علاوه بر ارتقای سطح دانش و تخصص حرفه‌اش در گروه، توجه خاص به روابط انسانی است.
مدیران مدارس موظف‌اند علاوه بر توجه به جنبه‌های رفتاری و آموزشی در مدارس، با نگاهی جدی‌تر نسبت به عناوین فوق بستر مناسب را برای ایجاد زمینه‌های رشد و خلاقیت در کودکان پدید آورند؛ علاوه بر این آن‌ها باید در تعاملاتشان با معلمان، مربیان، اولیای دانش‌آموزان و سایر عناصر با توجه به تأثیر شگرف حسن خلق و حسن معاشرت عمل کنند و صد البته که ارتباط عوامل در تعامل با مدیران مدارس نیز باید چنین باشد.
از نظر هرسی و بلانچارد نیز انتخاب سبک مدیریتی وابسته به بلوغ افراد است. فرد بالغ کسی است که هدف‌دار، برانگیخته، توانمند، باتجربه، متعادل و به دور از تعصبات خاص عمل کند.
مدیران مدارس علاوه بر اینکه دانش و اطلاعات خود را افزایش می‌دهند و به روز می‌کنند و با تخصص متناسب با هدف‌های نظام تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند و باید به تحکیم روابط انسانی در فضای آموزشی خود نیز مبادرت ورزند. تعدادی از عوامل مهم در ایجاد و تحکیم روابط انسانی در مدارس به شرح زیر می باشد: 
۱ ـ ایجاد فضای لازم برای آزادی بیان، ابراز عقاید، نقطه‌نظرها و پیشنهادها
۲ ـ مشارکت دادن افراد در تصمیم‌گیری‌ها
۳ ـ اغماض از بعضی از خطاها
۴ ـ  رعایت عدالت در تشویق و تنبیه
۵ ـ رعایت سخن گفتن و توجه به بار روانی کلمات و جملات
۶ ـ کاربرد به جا و به موقع قدرت و اختیار و دوری از افراط و تفریط در کاربرد آن‌ها
امید است با تکیه بر ارزش‌های والا و کریمانه دین مقدس اسلام و توجه به حسن خلق و برقراری روابط انسانی مناسب با زیر مجموعه، شاهد مدارسی شاد، با طراوت و سرزنده باشیم.
. پریچهره نسبی، معاون آموزشی هنرستان امام موسی صدر، آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز     (۱۲۵۲)

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۵/۶/۱۸ -  شماره 5382
جستجو
جستجو
بالای صفحه