عناوین این صفحه
کد خبر: ۳۱۰۷۸

اولین علامت چربی خون!

  اولین علامت افزایش چربی خون حمله قلبی یا درد در ناحیه قفسه سینه است. بهترین راه برای کنترل این عارضه و تشخیص به موقع آن، آزمایش خون است. این آزمایش شامل بررسی تری گلیسیرید، VLDL ، HDL و LDL خواهد بود و میزان آن تعیین کننده مرحله بیماری فرد است. همراه این آزمایش‌ها، اندازه گیری قند حتماً توصیه می‌شود.
علامت های ‌ظاهری افزایش چربی خون در بدن شامل سفت شدن بعضی بافت های بدن مثل زیر بغل و قسمت هایی است که محل تلاقی عضلاتند. با سفت شدن بازوها، قسمت پایین دست و اطراف آن نیز سفت می‌شود و با کشیدن به سمت گوش به راحتی قابل تشخیص است. از علائم دیگر افزایش چربی ‌خون این است که پلک ها به رنگ صورتی متمایل به زرد دیده می‌شود که آن را «گزانتوما» می نامند. از نشانه های دیگر اینکه بر اثر راه رفتن در ناحیه ساق پا درد احساس می‌شود و این امر مربوط به افزایش چربی خون است. باید توجه کرد که میزان ۴۰۰ میلی‌گرم کلسترول و بیشتر در خون خطرناک و باید شدیداً کنترل شود؛ از آنجا که این موضوع مهم و حیاتی است، پرسش و پاسخی با دکتر محمد فضیلتی در این خصوص آورده شده است:
کلسترول خـوب و بـد چیست؟
کلسترول، نوعی چربی موجود در خون است که با اتصال به پروتئین‌های پلاسما انتقال می یابد و در نشر هورمون‌ها، نمک‌های صفراوی و ترمیم غشای سلولی شرکت دارد. کلسترول خالصی که در غذاهای چرب نظیر تخم مرغ و صدف وجود دارد، تنها بخشی ‌از کلسترول موجود در خون است. چربی‌های موجود در مواد غذایی به دو نوع اشباع و اشباع نشده تقسیم می‌شوند. چربی‌های اشباع شده،‌ چربی خون را مستقیماً و بدون واسطه افزایش می‌دهند؛ در حالی که چربی‌های اشباع نشده چنین اثری ندارند. منابع چربی اشباع شده عبارتند از: گوشت قرمز، فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس، قلوه، جگر،‌ شیرینی‌ها و لبنیات. 
منابع چربی غیر اشباع عبارتند از: روغن سویا،‌ روغن ذرت، روغن آفتابگردان، زیتون، گوشت غاز، اردک و ماهی. همچنین، این چربی ها که در غذاهایی نظیر ماهی آزاد، 
شاه ماهی و ساردین نیز موجود است، خطر انسداد عروق و تصلب شرایین را کاهش داده و اثر انعقادی دارد و همچنین به رقیق شدن خون کمک می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود حداقل دو بار در هفته از ماهی به صورت کبابی یا آب پز با گوجه فرنگی پخته در فر استفاده شود. تخم مرغ حاوی‌ کلسترول است؛ اما مقادیر زیادی پروتئین و ویتامین دارد. فیبرهای غذایی در کاهش کلسترول خون نقش دارند؛ به طور کلی دو نوع فیبر غیر قابل حل و فیبر محلول در غذاها وجود دارد.
فیبرهای غیر قابل حل برای حفظ حرکات طبیعی روده‌ها مفید بوده و در غلات، نان سبوس دار، رشته‌های کرفس، ریواس و انواع میوه‌ها یافت می‌شود. فیبرهای محلول در کاهش کلسترول خون مؤثرند و در غلات به‌خصوص جو دوسر و موز به مقدار فراوان یافت می‌شود. با رژیم کاهش وزن، ظرف مدت ۶ تا ۸ هفته کلسترول بد یا LDL کاهش می یابد. رژیم غذایی و ورزش به صورت منظم، قطع سیگار و کاهش استرس‌های ‌محیطی نیز می‌تواند در تقلیل کلسترول بد خون مؤثر باشد. مطالعات جدید نشان می‌دهد کلسترول بد خون را می‌توان با استفاده از ایزوفلاونوئیدهای موجود در تخم سویا و تخم کتان کاهش داد. این ماده شیمیایی می‌تواند مردان را از ابتلا به سرطان پروستات نیز محافظت کند. افزایش کلسترول بد به سن، وزن و فشار خون نیز ارتباط دارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۵/۶/۳۱ -  شماره 5391
جستجو
جستجو
بالای صفحه