تکرار بعضی از آیات کریمه در یک سوره یا چند سوره مبارکه قرآن کریم دلایلی دارد که بهطور مختصر و مجمل به آن می پردازیم. تکرار بعضی از آیات برای تذکر و یادآوری نعمت های بی کران الهی است که در سوره مبارکه الرحمن مکرراً ذکر شده است. نعمت هایی که از جانب خداوند تبارک و تعالی در طول زندگی انسان در این دنیای بی مقدار به او عطا نموده، بی حد و حصر و غیرقابل شمارش نیست. بعضی از نعمتهای الهی در طول زندگی شاید یک بار هم در مخیله ما خطور نکند. بسیاری از نعمت ها که انسان در طول شبانه روز از آن بهره مند است یا توجهی به آن ندارد یا اصلاً از آن بی اطلاع است؛ ازقبیل شریانهای عصبی که در بدن به نحو احسن مأموریت خود را انجام می دهند و بعضاً از آن بی اطلاع یا کم اطلاعیم. شریان های عصبی که در بدن موجود است، در هر ساعت مسافت بین ایران تا نیویورک را طی می کنند؛ راستی تا بهحال به این نعمت بی بدیل توجهی داشته ایم؟ حس بویایی، حس چشایی، حس بینایی، سلامت مزاج، سلامت روان، عقل سلیم، قلب سلیم، فرزندان صالح، همسر هم کفو و فداکار، حرکات کرات، چرخش زمین، رویش گیاهان، گرفتن کربن توسط درختان سرسبز و پس دادن اکسیژن برای بهتر و راحت تر زندگی کردن انسان ها و میلیون ها نعمت دیگر که حقاً و حقیقتاً قابل شمارش نیستند، تکرار بعضی از آیات برای یادآوری و تذکر از نعمت های الهی است که انسان در این دنیا غافل از الطاف بی کران الهی نشود. قطعاً بعد از یادآوری و توجه به نعمت های الهی انسان شاکر و مطیع حق خواهد شد (فبای آلاء ربکما تکذبان) پس کدامیک از نعمت های الهی را تکذیب می کنید؟
پس ناسپاسی است که انسان از نعمت های بی حد و حصر الهی در این عالم استفاده کند و از او بهخاطر این همه لطف و کرمش شکرگزار نباشد که بهترین نوع شکرگزاری از انعام رب العالمین همانا نماز است (واشکروا لی و لاتکفرون) برای من شکرگزاری کنید و کفران نعمت ننمایید.
سوال: مقدار پوشش بدن در نمازهای واجب و نمازهای مستحبی برای مردان و زنان که مجزی و مکفی باشد چقدر است؟
در نمازهای واجب و نمازهای مستحبی و قضای سجده فراموش شده و قضای تشهد فراموش شده و سجده سهو بر مردان، لازم است عورتین را بپوشانند و بهتر است از ناف تا زانو پوشیده باشد. ولی بر زنان واجب است تمام بدن خود را بپوشانند، به جز صورت به قدری که در وضو شسته می شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ، به شرط آن که نامحرمی حضور نداشته باشد.
اما در سجده های سهو، مراجع عظام تقلید حضرات آیات تبریزی- سیستانی می فرمایند: بنابر احتیاط مستحب، پوشش لازم است؛ اما سایر مراجع عظام تقلید می فرمایند: بنابر احتیاط باید مثل هنگام نماز، خود را بپوشاند.اما در سجده واجب قرآن کریم، بنابر فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی، بنابر احتیاط مثل هنگام نماز پوشش لازم است و باید خو را بپوشانند؛ اما سایر مراجع عظام تقلید می فرمایند پوشش در سجده واجب قرآن کریم لازم نیست.