عناوین این صفحه
کد خبر: ۳۱۱۲۱

نقش معلم و سرپرست خوابگاه در تربیت دانش‌آموز

با توجه به ارتباط نزدیک میان معلم و دانش‌آموز و نفوذی که معلم بر دانش آموز دارد؛ وی می‌تواند تأثیرات مهمی بر افکار و روان دانش‌آموزان بگذارد که ممکن است به شیوه‌های گوناگونی مانند تقلید، الگو‌سازی و گاهی اوقات نیز همانند سازی بروز کند. از طرفی چون سرپرست خوابگاه مدت زمان بیشتری را با دانش آموزان سپری نموده، با آن‌ها زندگی می کند؛ بنابراین بیشتر و بهتر می‌تواند با آن‌ها ارتباط عاطفی برقرار نماید و از مشکلات آنان آگاهی یابد و در نتیجه برای برطرف کردن آن تلاش کند؛ لذا یک سرپرست موفق باید با دقت، تفکر دانش آموزان را تحت نظر قرار دهد؛ در مواقع مناسب توجه آنان را به کل هستی و مبدأ خلقت جلب نماید و همچنین با رفتار خود، ارزش‌ها را در دانش آموزان درونی سازد. 
سرپرست باید علاوه بر نقش تربیتی و پرورشی خود در خوابگاه، از الگو دهی نیز به عنوان یک ابزار تربیتی بهره گیرد؛ به عنوان مثال برای تشویق دانش‌آموزان به فریضه نماز اول وقت، سرپرست باید خود اهل نماز اول وقت باشد. از دیگر مسائل مهمی که معلمان و سرپرستان باید به آن اهمیت دهند، شناخت توانایی‌ها، نیازها، ناسازگاری ها، ویژگی های رفتاری و خصوصیات روانی کودکان و نوجوانان است که این شناخت باعث درک بهتر کودکان و نوجوانان و همچنین زمینه ای برای برنامه‌ریزی و به کار بردن امکانات آموزشی و پرورشی می‌شود. 
• نرگس محمدزاده، سرپرست شبانه‌روزی دبیرستان امام خمینی (ره)، منطقه بیضا     (۱۳۵۰) 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
۱۳۹۵/۶/۳۱ -  شماره 5391
جستجو
جستجو
بالای صفحه